Tuesday 1 September 2009

Merdeka!

Apakah ertinya menjadi seorang warganegara Malaysia?
Bagi saya, ia bukanlah tentang nasi lemak, roti canai, teh tarik, chendul, nasi ayam, nasi kandar atau makanan jajahan (hawker food). Walaupun, kita agak terkenal dengan makanan di mata-mata dunia luar. Saya rasa sangat menderita untuk menulis 'post' in dalam Bahasa Malaysia, tetapi demi semangat patriotik yang sedang membakar dalam jiwa saya, saya tidak akan berputus asa.

Menjadi seorang warnegara Malaysia adalah kebanggaan saya. Saya masih terkenang masa saya di sekolah menengah 6 tahun dahulu, saya sangat rapat dengan kawan-kawan saya yang berbilang kaum. Saya tidak pernah merasa sangat bahagia sebelum ini. Kami boleh bergaul dan bergurau senda dengan kawan-kawan Melayu, Cina dan India. Tiada diskriminasi langsung. Sekarang ia hanya kenangan manis dalam minda saya.

Selepas dilepas daripada sekolah, kehidupan in Kolej tidak lagi seronak seperti dulu. Mereka lebih suka bergaul dengan kaum sejenis, orang dewasa pula, saling benci-membenci dan orang politik pula saling tuduh-menuduh. Di manakah kesatuan? Dimanakah cinta?

[Jangan putus asa dalam kehidupan. Terus mendaki]

Saya hidup dengan tiga (3) prinsip-prinsip dalam kehidupan saya;
  1. Menghormati Tuhan;
  2. Cinta wanita anda; dan
  3. Bersedia berkorban untuk Negara Tercinta Malaysia
[Malaysia, Tanah Tumpahnya Negaraku]

Saya menyeru rakyat-rakyat Malaysia supaya sentiasa sedia membantu antara satu sama lain, kerana anda tidak akan tahu bila kamu perlukannya. Sokonglah kempen Kerajaan; 1 Malaysia. Kebanggaan menjadi seorang warganegara Malaysia adalah tentang kerharmonian dan kesatuan antara bangsa-bangsa yang berlainan, tidak kira warna kulit, pilihan agama dan budaya. Diskriminasi antara kaum perlu dihapuskan! Doalah untuk negara Malaysia.

[22K bike]

No comments: